The Esoterrorists

Jeden z nejlepších herních designérů současnosti - Robin D. Laws vytvořil systém pro konspirační detektivku s hororovými prvky. Jak to dopadlo?
Napsal Alnag

The Esoterrorists

napsal Robin D. Laws

vydal Pelgrane Press, 2006

The Esoterrorists je dílo herního desginéra Robina D. Lawse vydané nakladatelstvím Pelgrane Press v roce 2006. Je to hra založená na novém - Lawsem navrženém systému Gumshoe v němž vyšla zatím ještě hororová hra Fear Itself (též od Lawse) a chystá se Trail of Cthulhu od Kennetha Hitea.
Hra si vytyčuje tyto cíle - zábavnost, snadné osvojení, snadné naučení, snadné hraní, inovaci, přístupnost a dlouhodobou funkčnost. GM by si měl hru osvojit do půl hodiny a jednotlivé jemnosti za hodinu. Měl by nováčka dokázat zasvětit za 15 minut. Jak se to povedlo? Uvidíme.

Vzhled a provedení

Recenzuji verzi v PDF, tudíž se nemohu vyjádřit k vazbě. Obálka představuje postavu vyšetřovatele ozbrojeného pistolí a baterkou, kterak vstupuje do temného sklepa jehož zdi jsou posté okultními symboly. Je velmi dramatická a dle mého soudu skutečně povedená. To se bohužel nedá říct o ilustracích uvnitř, které jsou tak trochu komixové a příliš nesednou mému vkusu.
Také na to, že knížka má poměrně málo stran (méně než 90) některé celostránkové ilustrace vzbuzují dojem, že zabírají místo důležitějším informacím a také široké, elaborované rámování stránek a poměrně dost bílého místa člověku říká, že toho v knize mohlo být i víc. Pozitivní je, že použitý font je snadno čitelný a dostatečně velký v tomto ohledu tedy bezproblémový.

O čem to je?

Esoteroristé jsou hra kombinující prvky detektivního vyšetřování s konspirací a moderním hororem. Hra vás staví do role vyšetřovatelů Ordo Veritatis, kteří jsou zodpovědní za ochranu bariéry mezi přirozeným a nadpřirozeným. Organizováni v buňkách aby snížili riziko infiltrace Esoteroristy provádějí pod smyšlenými identitami vyšetřování skutků, vykazující podezřelé prvky nadpřirozena. Coby členové Ordo Veritatis máte sice mocné spojence, kteří pro vás mohou zatahat za nitky, když se dostanete do průšvihu, ale čelíte něčemu mnohem strašlivějšímu. Esoteroristům.
Esoteroristé jsou rychle rostoucí mezinárodní konsiprací, sestávající z nejrůznějších jedinců. Její kořeny sahají až nejméně do Viktoriánského období. Kdysi ovlivňovali lidi jen sugescí. Praktikovali sice magické rituály, ale dařily se jim jen laciné salónní triky od převracení stolů po vyvolávání ektoplazmy.
Když studená válka skončila Esoteroristé se rozhodli zaplnit mezeru. Více jak dekádu jejich okultní moc roste čerpajíc sílu z globalizace elektronických médií a dechberoucího tempa sociálních změn. Esoteroristé se pokoušejí se protrhnout membránu mezi naším světem a subjektivní říší bohů, démonů a monster. Jejich cílem je přimět všechny uvěřit v magii a hrůzu, přivést svou subjektivní magickou realitu v tu naší.
A proti tomu stojíte...

A co pravidla

Pravidla pro tvorbu postavy se zprvu tváří jako jednoduchý dovednostní systém. Zprvu. Máte čtyři skupiny dovedností. Jednak základní, společné pro všechny postavy ve hře (nejen ty hráčské). Sem spadá Atletika, Řízení, Šlohnutí, Zdraví, Infiltrace, Mechanika, Lékařství, Připravenost, Otloukání, Střílení, Cvokař, Stabilita a Sledování. Už jen z toho výčtu je asi jasné, že není úplně tradiční výčet běžných vlastností. Všechny jsou tak či onak důležité, všechny budete dřív nebo později potřebovat a body na rozdělení nejsou nazbyt. Základní dovednosti pokrývají všechny činnosti ve hře, které potřebují nějaké mechanické řešení a které se skutečně dějí přičemž Zdraví a Stabilita jsou měřítka vašeho fyzického a psychikého zdraví.
Dalších zhruba čtyřicet dovedností jsou dovednosti vyšetřovatelské, rozdělené velmi podrobně do skupiny Akademické, Interpersonální a Technické. Jen pro představu do Akademických spadají například Dějiny Umění nebo Okultní studia od Interpersonálních Výslech nebo Znalost podsvětí a do Technických kupříkladu Fotografování nebo Snímání otisků prstů. I zde rozdělujete body (z jiného fondu než prve), ale už to začíná být zajímavé. Například čím méně hráčů, tím více bodů každý dostane k rozdělení, tedy tím schopnější postavy jsou. Cílem zde totiž není, aby postavy něco neuměly, ale naopak aby pokud možno pokryly všechny odbornosti v rámci skupiny i kdyby jen jedním bodem. Proč, o tom záhy.
Hra staví na tom, že nalezení stopy by se nemělo házet, stejně jako v D&D neházíte na to, že narazíte na další místnost a další nestvůru. Stopy či důkaz je v detektivce klíčový a tudíž nalezen být musí. Detektivka není o nalézání stop, ale o jejich interpretaci. Pokud jste tedy na správném místě a máte potřebnou schopnost (proto je tak důležité, aby tým pokryl všechny schopnosti) pak je nalezení stopy automatické. Řeknete si, že to a to používáte a GM vám stopu odhalí. Zábava začíná ve chvíli, kdy se snažíte dát stopy dohromady.
Systém vyhodnocování náročných činností je primitivní až hanba. Hodíte šestistěnkou a když je hod rovný nebo vyšší než cílové číslo uspějete. Před hodem můžete utratit libovolné množství zdrojů z užité dovednosti ke zvýšení hodu. Na podobném principu jsou založena i soupeření, kdy proti sobě stojí dvě postavy, typickým zástupcem tohoto druhu je boj. Konečně jsou tu i testy Stability (rozumějte duševní rovnováhy), při nichž ztrácíte body z banku stability podobně jako při zranění ztrácíte body z banku zdraví. Hororová klasika.
Hra ošetřuje i vývoj postavy, zkušení vyšetřovatelé si pomalu ale jistě rozšiřují paletu svých schopností - ať už vyšetřovatelských či obecných.

Sekce pro Vypravěče

Říká se nesuď knihu podle obalu a já říkám, posuzujte RPG podle sekce pro Vypravěče. Pokud je odfláknutá, knihu klidně odložte, zbytek na tom bude podobně. Sekce pro Vypravěče v knize je, ale tím to nezačíná. Už dřív v pravidlech je GM více či méně nápadně směrován jak na to. Ta pravé však začíná v kaptiole design scénářů. Hra podporuje určitý typ přípravy a struktury a to velice jednoznačně. Nyní pozor, tento styl může být snadno zaměněn s railroadingem, ale ještě než recenzi zhnuseně odložíte, poslouchejte...
Detektivka vyžaduje stukturu a přípravu, protože předpokládá, že zločin se stal určitým způsobem a jestliže hlavní náplní hry je odhalování souvislostí mezi stopami, je nutné, aby tyto stopy dohromady dávaly nějaký logický a soudržný obraz. Struktura, která vzniká může být s railroadingem zaměněna proto, že každá stopa má za úkol vyšetřovatele posunout kupředu ve vyšetřování, každá stopa někam vede a protože stopy jsou připravené, Vypravěč ví poměrně slušně, kam vedou.
Tomu, aby se ze hry railroading opravdu nestal se věnuje následující kapitola Průběh scénářů. Je zajímavé, že autor uvádí zajímavou zkušenost z testování, že čím více volná a improvizovaná byla struktura hry, tím víc railroadovitou ji hráči pociťovali a naopak. Zdání klame a proto Laws nabízí několik dobře míněných rad, jak minimalizovat dojem z toho, že jsou hráči vedeni za ručičku. Jedním ze způsobů je umožnit alternativní získávání stop a větvení vyšetřování a přizpůsobení závěru.

Operace Jatka

Operace jatka je vzorové dobrodružství přiložené ke hře a tvořící dobře čtvrtinu knihy. Aniž bych prozrazoval cokoliv z jeho obsahu, můžu říct, že je slušnou ukázkou toho, jak si autor představuje přípravu hry a umožňuje uplatnit širokou paletu různých vyšetřovatelských dovedností. Negativem je, že je poměrně dost lineární (zřejmě aby se směstnalo do daných rozměrů a příliš se nekomplikovalo), což pak nutně posiluje dojem railroadingu. Před použitím bych doporučoval trochu rozkošatět do šírky, co se alternativních stop týče přinejmenším za běhu.

Shrnutí

Ač se mi The Esoterrorists zdají zajímaví, můj celkový dojem je poněkud rozpačitý, či spíše zkalený. Kniha je založena na dobrém nápadu, který nebylo třeba vycucávat z nějaké pochybné teorie a jsem přesvědčen o jeho funkčnosti. Přesto když si listuji těmi devadesáti stranami, nemohu se zbavit dojmu, že toho bylo možná říct ještě mnohem a mnohem víc. Prostředí a hlavní zápletka je načrtnuta tak střídmě, že to víc už asi nešlo. Pravidla jsou velmi jednoduchá a tak je textu docela málo. Přiznám se, že by mi nevadilo trochu víc nápadů, možná ještě jedno další dobrodružství a hezčí obrázky. Nicméně i přesto se těším, že tuhle hru někdy brzy vyzkouším.
Napsal Alnag 05.09.2007